Hva betyr de ulike spillmodusene i Minecraft Education?

Det finnes fire moduser elever kan spille i Minecraft Education: Overlevelse, Kreativ, Eventyr og Klasserom-modus.

Overlevelse gjør at elevene må fokusere på å skaffe seg mat og beskyttelse, og samle ressurser for å bygge. Her kan det komme monstre om natta, og det er denne versjonen de fleste tenker på når man snakker om Minecraft.

Kreativ modus gjør elevene udødelig, og de har tilgang på alle blokkene som finnes i spillet. Formålet er å bygge helt fritt uten begrensninger eller natur i veien. Spillerne kan fly rundt i lufta.

Eventyr lar spillere verken plassere eller ødelegge blokker, noe som betyr at miljøet ikke kan endres. Eventyr er veldig likt overlevelse, men med noen begrensninger. De fleste av Skogliv sine kart er i eventyrmodus for at elevene skal følge et ferdig opplegg slik vi har tenkt.

Klasserom-modus lar læreren se hvor elevene er i verdenen, og det gir også mulighet for å blokkere enkelte deler av spillet som kan ødelegge og skape frustrasjon. Innenfor klasseroms modus er det også mulig å bruke kodefunksjonaliteten i Minecraft Education.