Eidsvoll 1814
Møt menneskene bak Norges grunnlov, og bli kjent med hvordan den ble til. Utforsk Eidsvollsbygningen og snakk med Grunnlovens far, Christian Magnus Falsen.
Spillerne møter også Carsten Anker, Nicolai Wergeland og kong Christian Frederik. De forteller hva som skjedde i maidagene 1814, foranledningen, og så den lange perioden med svensk union, før uavhengigheten.
Kartet passer for
5–7. klasse, samfunnsfag. Flere av oppgavene også til 8.-10. klasse. Kan spilles alene eller i grupper på 3-5 spillere. Beregnet spilltid: 40 minutter.
Dette finnes i verdenen
Start utenfor Eidsvollsbygningen. Der møter man Carsten Anker, som inviterer inn. Videre møter man Christian Frederik, den danske prinsen, og flere av Eidsvollsvmennene. Elevene får høre hvem de er, og får et par oppgaver og spørsmål.
Forslag til oppgaver
Last ned hele lærerveiledningen med ordliste og forslag til gruppeoppgaver i menyen til høyre på siden.
- Hvem var Eidsvollsmennene, og hvor kom de fra? Hvorfor var det ingen kvinner med? Se alle Eidsvollsmennene her
- Gjenskap Oscar Wergelands ikoniske bilde av Riksforsamlingen på Eidsvoll. Hvilken klasse klarer det best?
- I den første grunnlovens § 100 het det at «trykkefrihet bør finne sted». Hva betyr det? Hva står det i første linje i § 100 i Grunnloven i dag?
- Gruppeoppgave: Gå gjennom et utvalg av grunnlovsparagrafene, i plenum eller i grupper. Velg de tre dere synes er viktigst. Diskuter hva de betyr, og hvorfor dere valgte disse.
- Gruppeoppgave: Hvorfor er det viktig at makten deles mellom flere? (Maktfordelingsprinsippet)
Relevante læreplanmål
Overordnet del: Tverrfaglig tema “demokrati og medborgerskap”
Samfunnsfag
Etter 4.trinn:
- utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
- reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder
Etter 7. trinn:
- beskrive sentrale hendingar som har ført fram til det demokratiet vi har i Noreg i dag og samanlikne korleis enkeltmenneske har høve til å påverke i ulike styresett
- gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn, og reflektere over konsekvensar av å bryte dei
- reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte