Solsystemet i Minecraft

Solsystemet og planetene

Utforsk solsystemet og planetene i Minecraft. Se planetene med sine ringer, måner og farger.

Kartet passer for alle trinn i en rekke fag. Det inneholder ikke eget læringsopplegg, så læreren har stor frihet til å bruke kartet som en del av sitt eget opplegg.

Dette finnes i verdenen

Sola, alle planetene, månene til hver planet samt asteroidebeltene. Spilleren starter inni sola, og flyr ut i retning av planetene. Merk: Verken planetene eller avstanden mellom dem er bygget i forholdsmessige størrelser eller avstander. Hver planet må sees for seg selv, og ikke sammenlignes med de andre. Også sola er for liten i forhold til planetene.

Forslag til oppgaver

• Ta bilde og sett navn på alle planetene
  • Finn ut hva som kjennetegner de ulike planetene
  • Hva er det mellom Jorden og Mars, og utenfor Neptun?
  • Er størrelsen på planetene riktig sammenlignet med hverandre?
  • Hvor mange ganger større er Sola enn Jorden?
  • Hva er hver planet laget av?

Relevante læreplanmål

Naturfag

Etter 2. trinn

• Undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer.

Etter 4. trinn

• Undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar.

Etter 7. trinn

• beskrive og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda.
  • gjøre rede for jordas forutsetninger for liv og sammenligne med andre himmellegemer i universet.

Bilder fra kartet

Sola, Jorden, Merkur, Venus og Månen i Minecraft

Jorda, Mars og Jupiter i Minecraft

eidsvoll i Minecraft

Eidsvoll 1814

Møt menneskene bak Norges grunnlov, og bli kjent med hvordan den ble til. Utforsk Eidsvollsbygningen og snakk med Grunnlovens far, Christian Magnus Falsen.

halloween i Minecraft

Halloween

Marker Halloween i klasserommet med dette underholdende kartet fullt av ting å utforske.

julestemning i Minecraft

Julestemning

Ring inn jula med dette koselige kartet med ulike aktiviteter, spørsmål og oppgaver. Perfekt til en hyggelig førjulsstund i klasserommet.

oldtidens-egypt i Minecraft

Oldtidens Egypt

Utforsk oldtidens Egypt og pyramidene! Vi har bygget en liten utgave av oldtidens Egypt, med pyramider og Sfinksen for støtte i undervisning og opplæring.

operaen i Minecraft

Operaen

Vær med å sette opp forestillingen Orpheus i Underverdenen. Utforsk noen av de 50 forskjellige yrkene ved Operaen.

paske i Minecraft

Påskeaktiviteter

Kom i påskestemning i dette kartet med et hyggelig vintertema, dekorert med påskeharen, egg og en quiz som passer for alle.

sametinget i Minecraft

Sametinget

Utforsk Samisk språk, kultur og historie ved å besøke Sametinget i Karasjok. Oppdatert med nye oppdrag i 2023.

stortinget i Minecraft

Stortinget

Stortingsbygningen i Oslo åpner for debatter, politikk og historie. Bli kjent med demokratiet og maktfordelingen.

tingrett i Minecraft

Tingrett

Utforsk tingretten i Minecraft! Vi har bygget en rettssal, der elevene får muligheten til å bli kjent med de ulike rollene man finner i tingretten.