Veien til Pride

Pride og Kim Friele

VEIEN TIL PRIDE: I 2022 feiret vi 50 år siden den såkalte homoparagrafen ble opphevet i Norge. Følg Kim Frieles arbeid fra 1960-årene til lovens opphevelse og Pride-arbeidet i dag. Snakk med støttespillerne og lær om arbeidet de la ned.

I samarbeid med Sex & Politikk og Microsoft Norge har vi i Skogliv laget et kart til utdanningsbruk om veien til Pride. Kartet passer hele grunnskolen og videregående ved å lage et tilpasset læringsopplegg. I lærerveiledningen har vi forslag til gjennomføring for 1.-4. trinn, 5.-7. trinn, 8.-10. trinn og videregående.

I «Veien til Pride» får elevene mulighet til å gå tilbake i tid, for å treffe noen av de sentrale historiske personene som bidro til at homofile i Norge fikk leve friere. Opplegget er basert på faktiske historiske hendelser fra opptakten til fjerningen av Paragraf 213, den såkalte homoparagrafen som i dømte mannlige homofile fengselsstraff.

Videre får elevene et innblikk i Stonewall-opprøret, som gjør det mulig å åpne opp for en samtale omkring hvordan menneskers kamp for grunnleggende menneskerettigheter har ledet til et samfunn med mer åpenhet og frihet, samt til den Pride-feiringen vi kjenner i dag

Gjennomføring

Mål for undervisningen: Elevene skal få kunnskap om Kim Frieles sterke engasjement og arbeid for frihet og likestilling, og kunne drøfte sammenhengen mellom hennes arbeid og at homofile oppnådde grunnleggende menneskerettigheter gjennom avkriminaliseringen av homofili.

I lærerveiledningen finner du fire ulike alderstilpassede forslag til undervisning som støtter oppunder overnevnte mål. Vi anbefaler at du setter av tid til noe forarbeid slik at elevene får mest mulig ut av å spille spillet. Hvis du har tid, så er det også forslag til etterarbeid.

eidsvoll i Minecraft

Eidsvoll 1814

Møt menneskene bak Norges grunnlov, og bli kjent med hvordan den ble til. Utforsk Eidsvollsbygningen og snakk med Grunnlovens far, Christian Magnus Falsen.

halloween i Minecraft

Halloween

Marker Halloween i klasserommet med dette underholdende kartet fullt av ting å utforske.

julestemning i Minecraft

Julestemning

Ring inn jula med dette koselige kartet med ulike aktiviteter, spørsmål og oppgaver. Perfekt til en hyggelig førjulsstund i klasserommet.

oldtidens-egypt i Minecraft

Oldtidens Egypt

Utforsk oldtidens Egypt og pyramidene! Vi har bygget en liten utgave av oldtidens Egypt, med pyramider og Sfinksen for støtte i undervisning og opplæring.

operaen i Minecraft

Operaen

Vær med å sette opp forestillingen Orpheus i Underverdenen. Utforsk noen av de 50 forskjellige yrkene ved Operaen.

paske i Minecraft

Påskeaktiviteter

Kom i påskestemning i dette kartet med et hyggelig vintertema, dekorert med påskeharen, egg og en quiz som passer for alle.

sametinget i Minecraft

Sametinget

Utforsk Samisk språk, kultur og historie ved å besøke Sametinget i Karasjok. Oppdatert med nye oppdrag i 2023.

stortinget i Minecraft

Stortinget

Stortingsbygningen i Oslo åpner for debatter, politikk og historie. Bli kjent med demokratiet og maktfordelingen.

tingrett i Minecraft

Tingrett

Utforsk tingretten i Minecraft! Vi har bygget en rettssal, der elevene får muligheten til å bli kjent med de ulike rollene man finner i tingretten.