Ole Vig 200 år
I år er det 200 år siden læreren og forfatteren Ole Vig ble født. Han gikk fra Kristiansund til København en gang, og la grunnlaget for hele dagens skolesystem.
Kartet passer for:
4.-10. trinn, norsk, samfunnsfag, historie, Krle. Kan spilles alene eller i grupper. Oppgavearket er anbefalt for to personer.
Dette finnes i verdenen
Man starter ved Ole Vigs barndomshjem, en husmannsplass i Stjørdal. Deretter går man gjennom livet til Ole Vig, og følger ruta han gikk en sommer til København. På veien snakker man med viktige støttespillere i livet hans, og samler på fjærpenner og blekkhus.
Verdenen avsluttes i bygget Hjerterum i Oslo, hvor Ole Vig døde. Her møter man mange kjente historiske personer som Ole Vig kjente. Blant annet Henrik Ibsen, Ivar Aasen, Bjørnstjerne Bjørnson og flere. Utenfor bygget kan man avslutte ved å besøke graven hans, som i dag ligger på Vestre gravlund i Oslo.
Kartet er laget i samarbeid med Stjørdal kommune, programkomiteen for Ole Vig-jubileet og Utdanningsforbundet Stjørdal.
Om kartet
I kartet får elevene mulighet til å bli kjent med Ole Vig, ta del i noen viktige hendelser i hans liv og treffe noen sentrale personer. I 2024 er det 200 år siden Ole Vig ble født på Vikanlandet i Stjørdal. Ole Vig regnes i dag som folkehøgskolens far, og han var også en veldig viktig person i arbeidet for å gjøre skolegang tilgjengelig for alle – ikke bare de rikeste i landet. Hans tanker og arbeid var til stor inspirasjon for andre samtidige historiske kjendiser. I tillegg til Ole Vig selv, vil vi møte på foreldrene hans og konfirmasjonspresten hans, samt kjente historiske personer som Marie Wexelsen, Nikolai Grundtvig, Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Aasmund Olavsson Vinje, Knud Knudsen og Ivar Aasen.
Forslag til oppgaver
Se eget oppgaveark for ordrebus med spørsmål til kartet.
- Hvor i Norge kom Ole Vig fra, og hvordan gikk han til København? Vis på kartet.
- Hvem ble Ole Vig inspirert av?
- Hvorfor kjente han så mange kjente personer, som man møter til slutt i spillet?
- Skriv litt om hver av personene Ole Vig møter til slutt i Hjerterum, eventuelt gå i dybden på én av dem.
Les sagnet om Linnormen (lastes ned i sidemenyen). Etter at Margaretha hadde drept Linnormen sendte Gud henne et enda verre vesen. Hvem var dette og hvordan kan dette vesenet være enda verre enn Linnormen?
Forslag til refleksjonsspørsmål
- Hva hadde Ole Vig, Ivar Aasen og Knud Knudsen til felles?
- Hva er Ivar Aasen og Knud Knudsen uenige om i sine dialoger?
- Henrik Ibsen snakker om Peer Gynt. Hvem er Peer Gynt?
- Finn maleriet av Henrik Wergeland på veggen i Hjerterom i Oslo.
- Hvem var Henrik Wergeland og hva er han kjent for?
- Når døde Wergeland og hvor ligger han begravet?
- Hvem ligger begravet ved siden av Wergeland?
- Hvem tror du kvinnen ved siden av Wergeland på maleriet er?
Relevante læreplanmål (LK20)
1.-4. trinn
- Norsk
- utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål.
- Samfunnsfag
- utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag.
- Krle
- samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon.
5.-7. trinn
- Norsk
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk og identitet
- Samfunnsfag
- reflektere over korleis møte mellom menneske har bidrege til å endre korleis menneske har tenkt og ulike samfunn har vore organiserte.
8.-10. trinn
- Norsk
- forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag.
- Samfunnsfag
- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst.
VGS
- Norsk (VG2SF/VG3PB)
- bruke fagspråk til å beskrive særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk, dansk og norrønt.
- gjøre rede for den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag.
- Historie (VG3SF/PB)
- utforske en historisk person og diskutere hans eller hennes tenkning, handlingsrom og valg i lys av samtiden han eller hun levde i.
- analysere hvordan framstillinger av fortiden har blitt brukt i Norge for å skape nasjonal identitet og drøfte hvilke virkninger dette har hatt for ulike grupper.